Resultats, ponències i aportacions AAEE29/2015

Sotmesos a una contínua revisió, correcció i ampliació fins arribar a una versió final, es presenten a continuació els resultats de l’Acció Especial R+D “Turisme i recepció del patrimoni cultural i natural de les Illes Balears en els mitjans de comunicació”, quedant oberts a futures ampliacions i actualitzacions. El document es descarregar de forma lliure al següent enllaç:

https://www.dropbox.com/s/oiov8einb8otw0s/Resultats%20AAEE292015.pdf?dl=0

Un dels eixos vertebradors d’aquesta investigació l’ha constituït el conjunt de resultats obtinguts a partir de l’anàlisi de mitjans escrits (en paper o digital), social media i televisions de les Illes Balears. Aquests han quedat compilats al següent document PDF  amb diverses aportacions realitzades per l’equip investigador i diferents col·laboradors:
https://www.dropbox.com/s/k2bn2am1uqfvna0/Pon%C3%A8ncies%20i%20aportacions.pdf?dl=0

 

 

 

Simposi / Trobada de l’AAEE29/2015 (8 de juliol de 2016)

El passat divendres 8 de juliol, l’edifici Ramon Llull (UIB) acollí el simposi / trobada d’investigadors “Turisme i recepció del patrimoni cultural i natural de les Illes Balears en els mitjans de comunicació” (AAEE29/2015) i en el que, a més dels membres de l’equip i públic assistent, hi col·laboraren el professor Eduard Moyà, els historiadors Martí Serra i Marc Salom i, finalment, Mateu Zanoguera, responsable de Lux Mallorca i consultor de la radio en alemany Das Inselradio. Destaquem també l’assistència d’Esteve Bardolet, vinculat a Foment del Turisme de Mallorca i president de l’Associació Balear de Periodistes i Escriptors de Turisme (ABPET). A l’espera de concloure la recerca amb un document digital que compili totes les seves aportacions, oferim un conjunt d’imatges de la jornada a mode de resum.

20160708_08301620160708_083033 20160708_085128 20160708_100557 20160708_100611 20160708_104343 20160708_110517 20160708_112402 20160708_121148 20160708_122559 20160708_130833 20160708_161125 20160708_164407 20160708_165812 20160708_172401 20160708_174915 20160708_181651 20160708_184108 20160708_190012

Reunió / Simposi: 8 de juliol de 2016

CARTELL AAEE-001

PROGRAMA

Sessió del matí: 9:30-14:00 h.

9:30: Sebastià Serra / Tomeu Canyelles. Benvinguda i presentació del seminari “Turisme i recepció del patrimoni cultural i natural de les Illes Balears en els mitjans de comunicació”.

9:50: Ángeles Durán / Josep Joan Matas / Manuel Aguilera. La comunicación del patrimonio turístico y cultural a través de las webs municipales. El caso de Palma, Ibiza, Mahón, Ciudadella y Formentera.

10:10: Eduard Moyà. Proto-imatges, imatges i postals. Els marcadors visuals del turisme a les Illes Balears.

10:30: Maria Barceló. La Ciutat Gòtica. Preferència per al turisme cultural.

10:50: Josep Maria Figueres. La presència de les Illes Balears a la premsa catalana. De Barcelona Atracción (1910-1936) a Descobrir Catalunya (1997).

11:20: Juan Pedro Bover. La premsa espanyola i la declaració de la Serra de Tramuntana com a Patrimoni Mundial per la UNESCO.

11:40: Ana Laura García. La preocupació pel patrimoni cultural a la revista París-Baleares (1954-1998).

Descans: 12:00-12:10 h.

12:10: Francesca Tur. Els espais naturals de les Pitiüses en la difusió turística.

12:40: Francisca Lladó. Street-art. ¿Eina política o nova proposta al turisme cultural?

13:00: Margarita Novo. Promoción del patrimonio en los hoteles del centro histórico de Palma.

13:20: Catalina Amer. El patrimoni natural i cultural de Mallorca explicat en ciríl·lic.

13:40: Elisabet Morales. Promoció de les arts escèniques al turisme.

Sessió de l’horabaixa: 16:00-20:45 h.

16:00: Martí Serra. El GOB i el turisme naturalista.

16:20: Nicolás Moragues. Análisis, situación y difusión de las rutas culturales en Palma.

16:40: Antoni Vives Riera. El Parado de Valldemossa. La gènesi turística de la cultura regional de masses a Mallorca.

17:00: Marc Salom. L’arqueologia a l’entorn digital de les Illes Balears.

17:20: María Ángeles Recio. George Sand, Chopin i Valldemossa: la imatge romàntica de Mallorca.

17:40: Rafel Puigserver. El patrimoni natural i cultural a les webs turístiques.

Descans: 18:00-18:10 h.

18:10: Gabriel Mayol. Itineraris culturals de la Part Forana a l’àmbit digital.

18:30: Brígida Gomila. El patrimoni natural i cultural de les Illes Balears als social media. Difusió i projecció turística.

18:50: Glòria Bosch. Mallorca en la revista turística Hamburg-Süd Zeitung y en la obra de Marte Brill

19:10: Antoni Marimon. La història i la cultura a la premsa de la Segona República.

19:30: Empar Bosch. Panoràmica del patrimoni als mitjans de comunicació escrits en anglès.

19:50: Sebastià Serra. Els coneixements del patrimoni cultural i les vies d’interrelació amb els mitjans de comunicació i la societat.

20:10: Tomeu Canyelles. Turisme, Parcs Naturals i espais protegits a Mallorca i Menorca.

20:30: Sebastià Serra Busquets / Tomeu Canyelles Canyelles. Conclusions i cloenda.

Trobada i taula rodona a la UIB. 9 de juny de 2016

?

El passat dijous, 9 de juny, la Sala de Juntes de l’Edifici Ramon Llull (Universitat de les Illes Balears) acollí una sessió de feina de l’Acció Especial R+D “Turisme i recepció del patrimoni cultural i natural de les Illes Balears en els mitjans de comunicació” (Ref. AAEE29/2015), trobada oberta al públic que permeté la reunió de bona part de l’equip investigador  amb un grup de professionals vinculats als mitjans de comunicació, escrits i audiovisuals. La taula rodona –un dels objectius fixats en la temporalització del pla de treball d’aquesta recerca– comptà amb la presència de Maria Slawin en representació de Vesti Mallorca (Grup Serra); Patrick Schirmer en representació de Mallorca Zeitung (Prensa Ibérica); Martin Breuninger en representació de Mallorca Magazin (Grup Serra); Mateu Zanoguera en representació de Lux Mallorca i Mallorca 365.

CARTELL REUNIÓ - TAULA RODONA 02

Després de la benvinguda i presentació a càrrec de Sebastià Serra Busquets, investigador responsable, intervingué Tomeu Canyelles Canyelles, coordinador de la recerca, per exposar alguns dels primers resultats obtinguts durant aquests darrers mesos. Tot i ser un conjunt de dades provisionals, aquestes seran presentades de forma completa i definitiva a la reunió final en forma de seminari de l’Acció Especial que tindrà lloc el divendres 8 de juliol de 2016.

La periodista Maria Slawin, nascuda a Ucraïna, fou la primera convidada en intervenir. Representa a Vesti Mallorca, diari del qual n’és redactora des del 2012 –data de la fundació d’aquest mitjà– tot i que també desenvolupa continguts per a Mallorca Magazin, un altre dels mitjans pertanyents al Grup Serra. El diari, mitjà de referència en rus a les Illes Balears, consta d’una plantilla reduïda de tres persones que, setmana rere setmana, es dediquen a desenvolupar tots tipus de continguts a partir de temàtiques que poden resultar d’interès per a la comunitat russa: “No estem especialitzats en una secció en concret, sinó que fem de tot”, afirmà. Aquests continguts poden estar redactats de forma exclusiva per Vesti Mallorca o bé fonamentar-se en traduccions de continguts apareguts a Majorca Daily Bulletin o Mallorca Magazin.

?

Vesti Mallorca, segons Slawin, només té distribució a Mallorca, tot i que tenen constància de que alguns dels seus números han arribat a les comunitats russes d’altres illes com, per exemple, Menorca. La xifra oscil·lant de la tirada del diari –entre 10.000 i 20.000 exemplars– ve condicionada per l’estacionalitat: és, per tant, a l’estiu quan més números de Vesti Mallorca arriben als quioscs, però també a determinats hotels on es detecta afluència de visitants d’origen rus, ucraïnès, etc.

Slawin manifestà que Vesti Mallorca intenta mostrar l’illa als turistes des de totes les seves perspectives, entrant fins i tot en competència directa amb els guies turístics a l’hora d’oferir informació detallada. De la mateixa forma, afirmà que la projecció que el diari fa de l’illa i l’activitat turística és sempre positiva, eludint incloure continguts qualificats de polèmics o controvertits que puguin crear una imatge negativa de Mallorca.

CARTELL REUNIÓ - TAULA RODONAEl següent periodista en intervenir fou Patrick Schirmer, responsable de la secció de cultura de Mallorca Zeitung des del 2015 i colrat prèviament a altres mitjans escrits com Rolling Stone (Edició alemana), Berliner Zeitung, Frankfurter Rundschau i Neukoellner, un diari digital sobre el barri de Neukölln (Berlín) del qual en fou co-fundador. Schirmer destacà que, en el procés d’informar tant a turistes com a residents alemanys, és molt important “saber a qui es dirigeix aquesta informació”; continguts a mig camí “d’allò més específic fins a temàtiques més generals que sabem que interessen al lector alemany”, dicotomia que, en ocasions, pot generar un debat d’interessos. Mallorca Zeitung, integrat dins les infraestructures de Diario de Mallorca, està format per uns set treballadors, essent un mitjà amb tres lustres de vida que ha apostat fortament per l’àmbit digital en els darrers temps.

Schirmer manifestà el seu interès per reflectir una realitat alternativa de la cultura a Mallorca que s’allunyi dels tòpics a partir de les nombroses propostes alternatives que no es troben a guies turístiques de l’illa i, també, va fer referència que les polèmiques que genera la llengua pròpia de les Illes Balears: “És un problema que apareix amb regularitat i que molts d’alemanys no entenen. Ens arriben a la secció de ‘Cartes al Director’ queixes i denúncies de turistes o residents que han tingut algun problema amb el català”. El jove periodista afirma que existeix un desconeixement significatiu i general al voltant del català, llengua que alguns turistes o residents perceben erròniament com un dialecte del castellà.

?

La panoràmica al voltant de la premsa escrita en alemany quedà completada amb la participació de Martin Breuninger, experimentat periodista i gestor cultural alemany que, abans d’escriure a Mallorca Magazin i Mallorca Cultura, ho va fer per mitjans com Mallorca Zeitung i Mallorca Heute. En primer lloc, Breuninger establí tres categories de lectors: els turistes, els residents a temps parcial i els residents a temps complet que, en aquest cas, poden estar empadronats o no. Segons explicà el periodista, la missió de Mallorca Magazin, que començà a editar-se a principis dels anys setanta, es bifurca en tres direccions; la primera, “servir de pont entre dues cultures diferents”: la segona, oferir informació “que pugui ser d’interès per al lector, amb independència del vincle que tingui amb el territori”; la tercera, actuar a mode de pàgines grogues.

Un altre aspecte en el que Breuninger incidí fou el paper de les tradicions i el seu tractament informatiu: “És inevitable que, quan arriba una època concreta de l’any, s’hagi de tornar a publicar al voltant de la tradició. En el meu cas, que duc tants d’anys vivint a Mallorca, m’obliga a cercar-li noves perspectives”. Al voltant de quines són les tradicions que més criden l’atenció als alemanys, el periodista respongué que els gegants, els dimonis de Sant Antoni i, sobretot, les processons de la Setmana Santa. A l’igual que Patrick Schirmer, coincidí en que en ocasions existien problemàtiques derivades de la llengua pròpia de l’illa.

Una observació que es realitzà, a partir de consultes de l’equip investigador, és que no hi ha cap òrgan associatiu o punt de trobada a nivell local entre els professionals dels mitjans de comunicació en llengua alemanya.

El darrer en realitzar la seva intervenció fou Mateu Zanoguera, enginyer vinculat a l’àmbit de la comunicació audiovisual des de principis dels anys vuitanta. En representació de Lux Mallorca –“Més que un canal de televisió, Lux és un concepte”, matisà–, una plataforma audiovisual baix l’aixopluc del Grup Serra, Zanoguera afirmà que el punt de partida d’aquest mitjà s’inicià en el 2011, tot i que l’idea es remunta al 2008: “Tot va partir d’una observació bastant senzilla. La difusió turística es fonamentava en textos, llibres, revistes, ràdio… Però gairebé no existia cap mitjà audiovisual que fes difusió dels atractius de Mallorca. Hi havia, diguem, massa paper i molt poc vídeo. Per tant, sabent que s’estava produint una revolució a nivell tecnològic i que les pantalles són presents a la nostra vida en forma de mòbil, tablet, ordinador o televisió, decidirem donar aquesta passa”, afirmà. Aprofitant estructures i recursos pertanyents al Grup Serra,  la plantilla de Lux Mallorca queda integrada per tres treballadors amb dedicació exclusiva.

A partir d’un equilibri d’interessos públics i privats, Lux Mallorca s’estructura a partir d’un canal de televisió TDT compost per 500 peces audiovisuals dedicades a la promoció turística i que es fan extensibles a les xarxes socials, aspecte on el mitjà desenvolupa una intensa tasca: “Generem un tipus de continguts breus –perquè el que funcionen més, a les xarxes, són peces breus– que tenen una molt bona acceptació tant a Facebook com a YouTube”. Les sinèrgies es fan extensibles al format paper mitjançant els anuaris Mallorca 365 –ampliats també amb Ibiza 365 i més recentment Madrid 365 i Barcelona 365– que edita amb Akha i que només es distribueix entre els hotels de quatre i cinc estrelles. La intervenció de Mateu Zanoguera es veié complementada amb la reproducció d’alguns vídeos pertanyents a Lux Mallorca, així com la seva plana web.

La sessió, d’unes tres hores de durada, comptà amb la presència d’una vintena de persones, principalment membres de l’equip investigador, però també d’alguns professionals vinculats a altres camps del turisme.

IMATGE

Parcs Naturals de les Balears i el marc digital

img-1438

El mes de maig de 2016, els mitjans de comunicació locals informaven que el Parc Natural de S’Albufera (Mallorca) cercava consolidar-se com una destinació de primer nivell pel turisme ornitològic amb la visita d’especialistes com Marc Beaman o l’equip de Birdquest.

Els Parcs Naturals, doncs, juguen un paper significatiu en la projecció del patrimoni natural de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera. Per tant, a continuació suggerim els següents enllaços, en els quals s’oferten informativament els principals Parcs de l’arxipèlag:

 

“No més diversió”

282952

La sobtada cloenda de la festa Die Original Mallorca Polonaise, celebrada el diumenge 1 de maig a la Platja de Palma, ha arribat a alguns dels principals rotatius en alemany amb títulars com “La policia prohibeix la Ballermann-Polonaise” o, més explicitament, “No més diversió“. Aquesta celebració, que es celebra els primers diumenges de maig des de fa més de quinze anys, fou creada per l’empresari Michael Bohrmann, propietari del local Deutsches Eck. La normativa impulsada enguany per l’Ajuntament de Palma, dedidit a posar límit a les festes etíliques, ha provocat que el popular rotatiu alemany Bild informi de que “la policia palmesana dinamités la popular festa“.

Podeu ampliar la notícia consultant els següents enllaços:

2015_05_06_Original-Mallorca-Polonaise

 

Alcohol, turisme i la controvertida campanya de TUI

tui-alemania-mallorca-29791

Diverteix-te fins que vingui el metge. Amb aquesta controvertida frase, el popular touroperador TUI promociona la Platja de Palma i S’Arenal amb packs vacacionals de 390 euros en els que la descripció es fonamenta en ítems com “música alta, gerres de cervesa plenes i molt de sol”.

Adjuntam un conjunt d’enllaços per ampliar aquesta notícia, viscuda amb alarma pels veïns de les zones: “Si això succeeix en el mes d’abril, no sabem què ens durà aquesta temporada turística”, afirma el portaveu de l’Associació Veïnal, Gabriel Barceló.

Tripadvisor distingueix les Illes Balears

post01

Mallorca ha estat distinguida als premis Travellers Choice de Tripadvisor amb el premi de “Millor illa d’Espanya”; ocupant la segona millor posició en el rànquing europeu i la sexta a nivell mundial. Els guardons, fets públics el 19 d’abril de 2016, s’han fet extensibles a les illes de Menorca, Eivissa i Formentera, que també queden situades dins del Top-10 estatal. Maui (Hawai) ocupa el primer lloc d’aquesta llista a nivell mundial, mentre que la millor illa europea recau en Santorini, Grècia.

De Mallorca s’ha destacat tant la seva capital com el conjunt monumental format per La Seu, l’Almudàina i el Castell de Bellver. També es destaquen les Coves del Drac, Lluc, Sóller i Sa Calobra com alguns dels principals punts d’interès de l’illa. D’Eivissa -sexta millor illa d’Espanya, segons Tripadvisor- es destaquen tant les seves platges com la seva ciutat històrica, protegida per la Unesco. La sèptima, Menorca, es destaquen els seus recursos naturals i el seu alt valor paisatgístic. Formentera ocupa la octava posició.

Els següents enllaços s’encarreguen d’ampliar els continguts al voltant d’aquesta destacable distinció en el terreny digital:

 

Les Illes Balears al NO-DO

3348046

El NO-DO, acrònim de Noticiarios y Documentales, fou un espai de noticies que es projectà als cinemes espanyols entre els anys 1942 i 1976. Va ser creat per acord de la Vicesecretaria d’Educació Popular del govern de Franco el 29 de setembre de 1942 amb l’objectiu primordial de «con el fin de mantener, con impulso propio y directriz adecuada, la información cinematográfica nacional». Perdurà, tot i que de forma voluntària, fins 1981.

La realitat de les Illes Balears també queda reflectida, primer en blanc i negre i després a color, al conjunt de petits documentals que es pogueren veure a tots els cinemes de l’Estat espanyol. Donada la seva importància a l’hora de construïr una imatge concreta de l’arxipèlag, a continuació vos oferim una sel·lecció de peces digitalitzades que es poden visualitzar o bé a la plana oficial de RTVE o bé a Youtube, a les que hi afegim alguns articles d’interès en referència a les illes de Menorca i Eivissa.

Reparem, en tot cas, que apareixen una bona quantitat d’imatges referents a folklore i paisatge, essent les de Mallorca i Menorca les més habituals. En el marc digital no consta cap espai informatiu dedicat a l’illa de Formentera.

MALLORCA

  • Elogio a Mallorca. 1 de gener de 1944.

http://www.rtve.es/alacarta/videos/documentales-b-n/elogio-mallorca/2846163/

  • Imágenes de Mallorca. 5 de juliol de 1948.

http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-287/1468412/

  • Mallorca: Arte y trabajo. 1 de gener de 1948.

http://www.rtve.es/alacarta/videos/revista-imagenes/mallorca-arte-trabajo/2880977/

  • Palma de Mallorca. 16 de juny de 1952.

http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-493/1469648/

  • Folkore en Mallorca. 7 de juliol de 1952

http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-496/1470223/

  • Franco en Mallorca. 16 de maig de 1960.

http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-906/1469135/

  • Binissalem. 1961.

  • Son Vida, Mallorca. 1961.

  • Mallorca. Visita turística a distintos lugares de la isla. 24 de novembre de 1980

http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-1953/1465340/

MENORCA

  • “Las fiestas “pintorescas” de Sant Joan en el NO-DO franquista” (Menorca.info)

http://menorca.info/menorca/fiestas/2014/481898/fiestas-pintorescas-sant-joan-franquista.html

  • “Las cinco apariciones de Menorca en el NO-DO” (Menorca.info)

http://menorca.info/menorca/local/2015/498774/cinco-apariciones-menorca-do.html

  • Estampas de Menorca. 1 de gener de 1954.

http://www.rtve.es/alacarta/videos/revista-imagenes/estampas-menorca/2863134/

  • Franco en Menorca. 23 de maig de 1960.

http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-907/1469130/

  • Menorca y su turismo. 6 d’octubre de 1969.

http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-1396/1483054/

  • Saludo a Menorca. 1 de gener de 1970.

http://www.rtve.es/alacarta/videos/documentales-color/saludo-menorca/2912475/

EIVISSA

  • Ibiza del NO-DO en Internet (Mennta).

http://mennta.es/2010/12/12/la-ibiza-del-no-do-en-internet/

  • Ibiza. 4 de setembre de 1944.

http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-88/1468658/

  • Ibiza, la Isla Blanca. 1947.

  • Franco en Ibiza. 24 d’octubre de 1955.

http://www.rtve.es/filmoteca/no-do/not-668/1485638/